Náš tovar môžete vyzdvihnúť neďaleko vašej lokality na výdajných miestach.

Prihlásenie

Tik v oku: Príčiny a ako ho zastaviť

Eliška Malinová, Bc.

Z lekárskeho hľadiska skontroloval/a: Eliška Malinová, Bc., Optometristka, 8. 2. 2024. Napísal/a: Lentiamo

Obsah

Čo je to tik v oku

Šklbanie v očiach sú dobrovoľné kontrakcie svalov očných viečok pravého alebo ľavého oka. Zvyčajne postihuje vždy len jedno oko. Môže postihovať horné aj dolné viečka. Len veľmi zriedkavo zášklby postihujú obe oči súčasne.

Tento stav je známy aj ako myokýmia, blefarospazmus, falošná fibrilácia alebo myoklonia očných viečok.

Prečítajte si viac informácií o rôznych typoch tikov očí, najčastejších príčinách a získajte rady od odborníkov zo spoločnosti Lentiamo.

Ako normálne je šklbanie v očiach?

Mykanie očných viečok je väčšinou neškodné. Zvyčajne nie je príznakom ničoho vážneho ani nejakého zdravotného problému. Zášklby očných viečok alebo mierne kŕče očných viečok sú veľmi časté a u väčšiny ľudí sa občas vyskytujú.

Vo všeobecnosti ide o dočasné problémy, ktoré nevyžadujú lekársky zásah. V niektorých prípadoch však môžu súvisieť s očnými ochoreniami, ako je zápal spojiviek, blefaritída, glaukóm alebo odreniny rohovky. V ojedinelých prípadoch môže poukazovať na závažnejšie ochorenia, ako je skleróza multiplex, epilepsia, Parkinsonova choroba, Alzheimerova choroba, vírusová encefalitída alebo vystavenie toxickým látkam. Našťastie sú takéto prípady zriedkavé.

Typy tikov očí

Myokýmia - pretrvávajúce a jemné tiky, ktoré postihujú najmä dolné viečko. Ide o najčastejší typ zášklbov oka. Zvyčajne je dočasný a ustupuje bez liečby.

Benígny esenciálny blefarospazmus - vyznačuje sa výskytom abnormálneho žmurkania alebo kŕčov očných viečok. Tento stav sa zvyčajne prejavuje obojstranne. Ide o zriedkavú neurologickú poruchu.

Hemifaciálny kŕč - neuromuskulárna porucha prejavujúca sa opakovanými a mimovoľnými kontrakciami tvárových svalov na jednej strane tváre. Ide o vážnejší stav, ktorý si môže vyžadovať lekársku pomoc.

Príznaky spojené so šklbaním v oku

Obvyklými príznakmi sú opakované žmurkanie, pulzujúci pocit v zreničke, zášklby alebo chvenie viečka ľavého alebo pravého oka. Niekedy je nepríjemný pocit sprevádzaný aj rozmazaným videním, pocitom cudzieho telesa v oku, citlivosťou na svetlo a podráždením oka.

osoba s únavou očí

Medzi bežné príznaky očných tikov patria:

  • Pocit cudzieho telesa v oku
  • Únava očí
  • Lakrimácia
  • Suché oko
  • Červené oko
  • Rozmazané videnie
  • Znížená zraková ostrosť
  • Fotofóbia
  • Napätie alebo bolesť očí

Prečo mi myká v oku?

Zášklby očí a viečok sú zvyčajne idiopatické, čo znamená, že ide o dočasné poruchy neznámeho pôvodu. Existuje však niekoľko bežných spúšťačov, ktoré sú pomerne často spojené s tikmi očí. Najčastejšou príčinou je stres, keď sa telo snaží vyrovnať s nervovým napätím. So zášklbmi očí sa často spája aj nedostatok vitamínu B12, draslíka a horčíka. Pri nedostatku týchto látok sa častejšie vyskytujú svalové kŕče, kŕče v rôznych častiach tela a únava.

 

Bežné príčiny očných tikov:

  • Zle zvládnutý psychofyzický stres
  • Poruchy zraku, ak nie sú správne korigované
  • Nadmerná únava alebo namáhanie očí
  • Nedostatok spánku alebo dlhé obdobia nespavosti
  • Dlhodobé užívanie niektorých liekov
  • Znečistenie, vietor
  • Zlá strava a nedostatky vo výžive
  • Suché oči, niekedy súvisiace s kontaktnými šošovkami.
  • Kofeín, fajčenie, alkohol a iné stimulanty
  • Podráždenie rohovky, nedávny zápal spojiviek, alergie

Ako zastaviť šklbanie v oku?

Zvyčajne stačí identifikovať a odstrániť príčiny šklbania v oku alebo obmedziť určité návyky, aby ste sa zbavili tohto nepríjemného pocitu.

Doprajte svojmu oku odpočinok

Hlavnou príčinou mykania očných viečok je namáhanie očí. Vyhnite sa tráveniu príliš dlhého času pred digitálnymi obrazovkami a každých 20 minút si robte prestávky na odpočinok zraku. Nosenie okuliarov proti modrému svetlu môže tiež pomôcť znížiť namáhanie očí. Ak vás čítanie stojí príliš veľa námahy, môže to byť spôsobené tým, že potrebujete aktualizovať svoj predpis z očnej prehliadky. V neposlednom rade nezabudnite nosiť slnečné okuliare keď trávite čas vonku, pretože UV žiarenie môže tiež spôsobiť únavu očí.

Znížte stres a zlepšite spánok

Stres a únava sú často príčinou tikov očí. Zistilo sa, že zlepšenie kvality a kvantity spánku, spomalenie denného tempa alebo zapojenie sa do praktík, ako sú meditácia, jóga a iné relaxačné techniky, je účinné.

Stravujte sa zdravo

Menej kofeínu, alkoholu a iných stimulantov môže pomôcť proti mykaniu očí. Tieto látky môžu nadmerne dráždiť nervový systém a spôsobovať kŕče očných viečok. Ovocie, orechy a zelenina sú vynikajúcimi zdrojmi vitamínov a minerálov. Vyšší príjem vitamínu B12, horčíka, draslíka a omega-3 môže pomôcť znížiť zápal a svalové napätie. Ak konzumácia zdravších potravín nestačí, lekár vám môže predpísať vhodné doplnky stravy, ktoré pomôžu vyrovnať prípadný nedostatok.

Očné cvičenia a masáž

Keďže očné tiky sú často spôsobené svalovým napätím, dobrou metódou ako im predchádzať je venovať niekoľko minút denne cvičeniu a masáži očí. Môžete vyskúšať nasledujúci postup ako celok alebo len niektoré z krokov opísaných nižšie.

  1. Zahrievanie: Začnite intenzívnym trením dlaní o seba, kým sa nezahrejú. Potom si jemne priložte teplé dlane k zatvoreným očiam a nechajte do nich teplo preniknúť. Táto technika zahrievania pomáha uvoľniť očné svaly a pripravuje ich na nasledujúce cvičenie.
  2. Žmurkanie: Pomáha hydratovať oči a znižovať ich vysychanie. Pohodlne sa usaďte a 20 sekúnd rýchlo žmurkajte, pričom sa uistite, že pri každom žmurknutí oči úplne zatvoríte. Potom nechajte oči 20 sekúnd zatvorené a nechajte ich odpočívať.
  3. Krútenie očami: Zlepšuje pružnosť očných svalov a zlepšuje krvný obeh. Začnite tým, že sa pozeráte priamo pred seba a pomaly krútite očami v smere hodinových ručičiek. Dokončite celý kruh, potom otočte smer a prevracajte oči proti smeru hodinových ručičiek.
  4. Presun pozornosti: Pomáha zlepšiť koordináciu a flexibilitu očí. Vyberte si objekt vo vzdialenosti dĺžky vašej ruky a niekoľko sekúnd sa naň sústreďte. Potom presuňte pohľad na objekt v diaľke a nechajte oči, aby sa pohľadu prispôsobili. Striedajte blízke a vzdialené objekty a na každý z nich sa sústreďte na niekoľko sekúnd.
  5. Masáž: Slúži na uvoľnenie svalového napätia, zlepšenie krvného obehu a podporu relaxácie. Masírujte spánky krúživými pohybmi alebo jemne masírujte končekmi prstov svoju tvár od strán nosa smerom k spánkom.

Hydratácia očí a tela

Zmierniť tiky očí môže pomôcť aj dostatočná hydratácia očí. Na zmiernenie suchých očí sa môžu používať lubrikačné očné kvapky. Existujú aj špecifické očné kvapky, ktoré môžete používať s kontaktnými šošovkami. A nezabudnite, že pitie väčšieho množstva vody počas dňa pomôže pri suchých očiach aj pri šklbaní očí.

Kedy navštíviť lekára

Zášklby očí sú zriedkavo vážnym problémom. Ak sa pýtate, kedy sa máte obávať tikov očí, neexistuje na to jednoznačná odpoveď. Lekári sa zhodujú, že na vyšetrenie sa oplatí ísť, ak nepríjemné pocity pretrvávajú s hojnou frekvenciou dlhšie ako mesiac alebo ak postihujú obe oči súčasne.

Ďalšie príznaky, na ktoré si treba dávať pozor, sú: ak sú pravidelné mierne kŕče často sprevádzané inými príznakmi, napríklad trasom v iných častiach tváre alebo tela. Poklesnuté viečko alebo úplné uzavretie viečka, ako aj pretrvávajúci opuch alebo abnormálny výtok.

Výskyt týchto príznakov nemusí nevyhnutne znamenať, že ide o vážny problém, ale odporúča sa navštíviť očného lekára, ktorý vykoná príslušné testy a stanoví diagnózu. Odborník môže stanoviť diagnózu počas očného vyšetrenia.

Na záver od optometristu Lentiamo

O svoje postrehy k tejto problematike sa podelila špecialistka Lentiamo Bc. Eliška Malinová:

Vo svojej praxi optometristu som si uvedomila, že očná myokémia alebo zášklby očí sú bežnou skúsenosťou, ktorá zasahuje rôzne vekové skupiny. Je to prejav toho, že naše oči môžu odrážať stres a napätie nášho života. Moja rada pre pacientov s týmto problémom znie: dbajte na dostatok kvalitného spánku, dodržiavajte pitný režim, dopĺňajte telu potrebné vitamíny a minerály a snažte sa znížiť hladinu stresu. Ak celý deň pracujete s počítačom alebo mobilnými zariadeniami, zaobstarajte si ochranné okuliare s filtrom modrého svetla. Zvyčajne tento problém po niekoľkých dňoch alebo týždňoch sám zmizne. Ak problém pretrváva dlhšie ako 1 mesiac, navštívte očného lekára.

Zdroje

1. Brigham and Women’s Hospital, Eye Twitching
2. National Library of Medicine, Eyelid Myokymia

Nenechajte si ujsť nič dôležité.

Prihláste si náš e-mailový spravodaj!

Komentáre

    Žiadna otázka...

    Údaje označené * sú povinné.

    Najviac predávané produkty